Ciljevi: Šta sve treba da znate o uspjehu - Smart Office Banja Luka

Ciljevi: Šta sve treba da znate o uspjehu

Početna tačka svakog uspjeha je želja.

Osim ako ne živite na pustom ostrvu koje je civilzacija zaboravila ili namjerno zaobišla, jutros ste ustali, ušli na neku društvenu mrežu i vjerovatno vas je zatrpala gomila poruka o uspjehu, samomotivaciji i važnosti pozitivnog razmišljanja u svemu tome.
 
Postavite ciljeve, budite motivisani, razmišljajte pozitivno, ne odustajte! Odlično! Od danas vježbam, učim, putujem, postajem novi Ilon Mask koji izgleda kao Švarceneger i sve mu ide od ruke. Hm…
 
Ipak, nije sve tako jednostavno. Motivacija lako iščezne, ciljevi ostanu nedostižni, a vi se osjećate kao izgubljen slučaj u svijetu u kojem izgleda kao da svi ostvaruju svoje snove. Opsujete, prihvatite da ste totalni promašaj i nastavljate da živite u tom sumornom uvjerenju.
 
Ako ste se pronašli u opisu, nastavite da čitate.
 
ZAŠTO JE TAKO TEŠKO OSTVARITI CILJ?
 
Odgovor je vrlo jednostavan: ne birate prave ciljeve! Ili bolje rečeno, birate ciljeve koji nisu autentično vaši, te nisu u skladu sa vašim vrijednostima. Prvi korak ka uspjehu je identifikovanje vrijednosti koje mi kao individua imamo. Da biste bili motivisani i spremni da se upustite u trnovit put ostvarivanja ciljeva, morate prvo da saznate šta vas tjera da ustajete svako jutro, iako biste najradije prespavali dan? Šta vas pokreće, iako vam nije do kretanja? Šta je ono što vam je stvarno bitno i što ne možete da otpišete?
 
Tek kada nađete odgovore na ova pitanja, možete da krenete ka ostvarivanju svojih ciljeva. Vrijednosti na na tom putu određuju nam smjer kretanja, omogućavaju nam da postavljamo naše specifične ciljeve, a time počinjemo voditi smislen život, vrijedan življenja. Metaforički rečeno, one su nam kompas u životu.

 
O čemu je zapravo riječ?
 
Ako postavite sebi cilj da napredujete na poslu do sljedeće godine, morate biti spremni na odricanja. Ako pritom volite da uživate u piću sa prijateljima svako drugo veče, volite slobodne vikende za porodicu, ako ste neko ko ne voli da planira i voli da bude slobodan u organizovanju vremena, ako više cijenite odmor, san i izležavanje ispred TV-a poslije posla, a ne ulaganje u sopstveni rast i razvoj, ovaj cilj je za vas teško dostižan. Da biste ga ostvarili, moraćete potpuno da promijenite svoj sistem vrijednosti, tj. moraćete da snizite cijenu svega u čemu ste dosad uživali. Ako ste uporni, vjerovatno ćete uspjeti, ali da li ćete biti srećni na kraju priče? Vjerovatno ne.
 
Zapravo, vjerovatno ćete se osjećati kao da niste mnogo učinili. Bićete umorni od stvari koje vam ne predstavljaju zadovoljstvo, a cijena krajnjeg rezultata će biti previsoka jer ste se udaljli od svog istinskog ja. Dakle, šta je bitno? Sigurno je da će se vaše vrijednosti sukobljavati tokom vremena, pa će vam biti bitno da znate balansirati i postaviti prioritete tokom vremena.
 
Pored toga, ukoliko se nalazite u situaciji da iznova i iznova postavljate jedan isti cilj, odustajete, vraćate mu se i nalazite se u jednoj iscrpljujućoj borbi sa samim sobom. Možda je vrijeme da se zapitate, da li težite ispunjenju vrijednosti koju ste sami izabrali ili želite da zadovoljite partnera, prijatelja, šefa, roditelje ili širu javnost?

 
KAKO POSTAVITI CILJEVE?
 
Okej, samosvjesni ste, znate tačno šta hoćete i odredili ste smjer prema kojem želite da se krećete. Definisali ste da vam je vrijednost da budete uspješni na poslu, te da kroz naporan rad, kreativnosti i inovativnost obezbjedite sebi status poželjnog radnika i da napredujete. Sad možete postavljati ciljeve, tačke, stanice na tom putu. Vaš cilj da napredujete u poslu koji je proizašao iz ove vrijednosti ima više nedostataka. Kako da napraviš dobar cilj?
 
Ono što bi trebali da imamo na umu, jeste SMART metodologija. Ciljevi koje postavljamo treba da budu:
 
S – specific (ciljevi treba da budu konkretni)
 
Ako cilj definišete samo kao napredak, sasvim sigurno nećete uspjeti. Zašto? Pa prosto, nije dovoljno konkretan. Sa druge strane, ako cilj definišete kao poziciju u organizaciji ili visinu plate koju želite da ostvarite, šanse vam se povećavaju.
 
M – measurable (ciljevi treba da budu mjerljivi)
 
Na osnovu čega ćete znati da postižete svoj cilj, da li ste odredili kriterijume? U ovom slučaju bi bilo dobro da pratite svoj napredak u brojkama. Koliko ste poznanstava ostvarili ili obuka završili? Da li se trudite da idete u željenom smjeru i da mijenjate ponašanje ako se to ne dešava?
 
A – achievable (dostižni, u okviru vaših sposobnosti da ih ispunite)
 
Koja je vaša trenutna pozicija? Kako vam životne okolnosti u kojim živite dozvoljavaju da dođete do ovo cilja? Da li je realno da postignete taj cilj u roku koji ste odredili?
 
R – result (treba da imaju konkretan rezultat)
 
Ako ne vidimo rezultate, velika vjerovatnoća je i da ćemo odustati od svog cilja.
 
T – time bound (trebaju biti vremenski definisani)
 
Ima li vaš cilj vrijeme do kojeg želite da ga ostvarite, ili ćete svakog ponedjeljka govoriti, „do sljedećeg ponedeljka“?
 
I da, ne zaboravite, obavežite se JAVNO na njih!
 
USMJERITE SE NA SISTEM
 
Ako ste definisali cilj, odradili ste najlakši dio posla. Ciljevi su glamurozne, sjajne, blještave tačke na kraju dugačkog tunela. Upravo u tunelu se dešava borba, odricanje, učenje i napredovanje. Ako se vratimo na naš primjer, da biste se obavezali na ovaj cilj morate biti spremni na odlazak na brojne kurseve i edukacije, sate istraživanja, te odlazak na posao i vikendom ili ostajanje i poslije radnog vremena. Ako niste spremni na odricanje, muku i bol, teško da ćete uspjeti.
 
Iz tog razloga, nakon što ste zamislili kako biste voljeli da kraj vašeg tunela izgleda, morate predvidjeti akcije i korake putem kojih ćete doći do kraja. To putovanje je puno unutrašnjih i spoljašnjih prepreka. Ali ni tu nije kraj, nakon toga na nama je da smislimo dodatne akcije i strategije rješavanja potencijalnih problema/prepreka.
 
I najvažnije, morate biti spremni platiti cijenu onoga što se dešava između tačaka A i B, jer to je najteži dio.
 
Ukoliko vam je teško da pronađete sopstvene vrijednosti, postavite akcije, ciljeve ili prepreke, ili imate teškoće da ih realizujete obratite se ACT terapeutu koji će vam pomoći da gradite smisleniji i srećniji život u skladu sa vašim vrijednostima.
 
Ne pravi od svog cilja aspolutistički zahtjev!
 
U knjigama samopomoći često ćete naići na savjete koji govore da je najvažnije da TAČNO znamo šta želimo da postignemo, osnažuju nas da konkretno definišemo naše ciljeve, napišemo ih, budemo ambiciozni pri njihovom postavljanju i da se ne preispitujemo previše. Često ćemo čuti „život je previše kratak da bi bio sitan“.
 
Ipak, zaboravljalju da nam kažu da je potpuno okej odustati kada vidimo da postizanje cilja više nije u skladu sa našim vrijednostima. Potpuno je okej okrenuti se i otići.
 
Naše legitimno pravo je da imamo želje, one proizilaze iz naših vrijednosti, a njima se vodimo kada postavljamo naše ciljeve. Ali želja, nije isto što i potreba. Ljudi imaju 4 osnovne potrebe koje moraju da zadovolje da bi ostali živi, to su potreba za hranom, vodom, snom i vazduhom. Zadovoljenje naših želja nije nužno za naš opstanak i preživljavanje. Pronađite argument koji govori u prilog tome da je nužno da do 30. godine imamo bračnog partnera, dvoje djece i uspješan biznis. Da li ćemo umrijeti ukoliko nam se naša želja ne ostvari?


Ali šta se dešava kada sebi kažemo da se ta želja i naš cilj MORAJU ostvariti, da je neophodno i nužno za nas da dobijemo željeno? Upadamo u sopstvenu zamku. Zašto? Zato što smo poslali svom mozgu sljedeću poruku: „Ukoliko se ne ostvari cilj koji si sebi postavo/la, to će za tebe da bude užasno i nepodnošljivo i ti si zbog toga nesposobna/loša osoba“. Osjećaćemo se depresivno, bijesno, doživljavaćemo paniku. A šta možemo učiniti iz tog stanja? Već slutite odgovor, NIŠTA! Tek kada shvatimo da ne postoji nikakav univerzalni zakon, koji nam garantuje, ni pored svog truda koji uložimo u to, da se naš cilj MORA ostvariti, krećemo ka dobrom putu traženja rješenja za prepreke koje nam se pojavljuju na putu do našeg cilja, a ne očajanju i „jadikovanju“ zbog okolnosti koje NISU SMJELE da se dese.
 
Zato budite prijatelj sebi, obratite pažnju šta sebi govorite i na koji način, otklonite „moranja“ iz vaših rečenica, i snizite rigidnost prema ciljevima.
 
Mi bismo voljeli da se naši ciljevi ostvare, ali ne moraju, i ako se ne ostvare to ne znači da je to užasno, nepodnošljivo ili da smo mi nesposobni zbog toga.
 
Možda je samo potrebno da promijenimo strategiju.
 
Autori: Aleksandra Martinović, MA psihologije i RE&CBT psihoterapeut pod supervizijom; Duška Kekić, MA psihologije i RE&CBT psihoterapeut pod supervizijom